Komplex kutatási és fejlesztési projekt kapcsán a Knot Kft. és a CoReLog Kft. az Iris informatikai termékeket forgalmazó vállalatnál vizsgálta raktár logisztikai folyamatait és fejlesztési lehetőségeit.

Az Iris részéről igény volt a raktári folyamatok mélyebb vizsgálatára a bennük rejlő lehetőségek megismerése érdekében, valamint fejlesztési javaslatok megfogalmazására, szimulációs elemzésére. Ezen felül kiemelt feladat volt a beltéri anyagmozgató eszközök mozgásának lekövethetőségének feltárása és megvalósítása, illetve egy lehetséges megoldás találása a leltározási folyamatok automatizálására.

A projekt négy fő lépésből állt össze.
Első körben helyszíni bejárással és a kollégákkal való konstruktív együttműködéssel feltárásra és megfogalmazásra került a logisztikai rendszer, a raktári működés, valamint a napi gyakorlatok. A bekért adathalmazok vizsgálatával elemzésre kerültek a jellegzetességek, melyek alapján megfogalmazásra kerültek lehetséges vizsgálati és fejlesztési irányok. A vizsgálat megvalósíthatósága érdekében specifikálásra, fejlesztésre és pontosításra kerültek mélyebb elemzéshez szükséges riportok.

A projekt második szakaszában a beltéri anyagmozgató eszközök mozgásának monitorozásának megvalósításának megfogalmazásával, tervezésével és tesztelésével foglalkozott a szakértő csapat. Ennek a részfolyamatnak feladatai során specifikálásra került az eszközök nyomon követésére alkalmazható eszköz. A technológiai tervezést követően egy kijelölt pilot projekt területen telepítésre és tesztelésre került a javasolt RTLS technológia. A feladat részét képezte a gyűjtött információk tárolásához szükséges adatbázis építése és a rendszer felügyelete. A működő rendszerhez elkészült egy elemzést végző szimulációs modell is, mellyel értékelhetők a gyűjtött adatok az anyagmozgató eszközök kihasználtságának, mozgásának elemzésére. A telepített technológia előnye, hogy az anyagmozgató eszközök valós idejű követése megvalósul, azaz látható, hogy az aktuális időpillanatban merre mozog a raktárban az eszköz, illetve a gyűjtött adatok segítségével visszakövethető azok korábbi mozgása, útvonala. Ez a technológia támogatja az operatív döntéshozást aszerint, hogy mely eszközökre lehet/szükséges feladatot delegálni. A gyűjtött mozgási adatok számos elemzési lehetőséget kínálnak. Elemezhető az eszköz használati jellegzetességek és fejlesztési irányok feltárása, az eszközök kihasználtsága, az egyes területek eszköz igénye és a forgalmas csomópontok.

A harmadik szakaszban a leltárazási technológia fejlesztésén volt a fókusz. Feltárásra került az Iris raktárában alkalmazott leltárazás folyamata és korlátjai. Ez alapján megfogalmazásra kerültek technológiai javaslatok (pl. drón, RFID). Megvalósíthatósági vizsgálatot követően a termékportfólió és az infrastrukturális jellegzetességek miatt elvetésre került új technológia bevezetése.

A negyedik szakaszban a rendelés kiszolgálás és kapcsolódó folyamatok fejlesztési lehetőségeinek vizsgálata, illetve számítógépes szimulációval támogatott objektív értékelés került meghatározásra, mint cél. Szimulációs modell készült a komissiózási folyamat és a raktári termékelhelyezés fejlesztésének értékelésére.
Az alapmodellben fél év kigyűjtési adatai alapján lettek kiértékelve az erőforrások, illetve a komissiózási pozíciók intenzitása, mely alapján a termékelhelyezés állapota került meghatározásra. A kigyűjtött termékekre vonatkozó paraméterek és intenzitási adatok alapján evolúciós algoritmus segítségével optimalizálás lett végre hajtva a termékelhelyezésre, figyelembe véve a raktár és a raktári folyamatok sajátosságait, a szállító pálya használatát és a lehetséges fejlesztési irányokat. A vizsgálat során több szcenárió is megvizsgálásra került, a futtatást követően kiértékelésre kerültek az optimalizált termékelhelyezés eredményei, a különféle folyamatváltoztatások értékelésével, mely alapján elvi maximális megtakarítási lehetőségek kerültek prezentálásra. A projekt ezen szakaszának eredményeként létre jött a napi működést támogató termékelhelyezés optimalizálási algoritmus, melynek ideális alkalmazásával növelhető a raktári hatékonyság és az erőforrások kihasználtsága, ami a rendelés kigyűjtés átfutási idejének 5-10 %-os rövidülését jelentheti.

A kétéves projekt eredményesen zárult mindkét fél részéről, hiszen a kitűzött részfeladatok, fejlesztések megvalósultak. A termékelhelyezést optimalizáló algoritmus kapcsán jövőbeni együttműködési lehetőségek is fennállnak a két vállalat között.

Cég:
Iris Kereskedőház Csoport Kft.

Szolgáltatás:
Logisztikai rendszer-feltárás, Tervezés és specifikáció, Szimulációval támogatott rendszer-fejlesztés

Referencia